Erasmus+ matka Viroon 5.-11.3.2017

Matkalle lähti neljä opiskelijaa ja kaksi opettajaa: Siiri, Marija, Lotta ja Fanni sekä Saara Haapalainen ja Kristiina Vuorinen. Matkamme käynnistyi torstaina 5.11 klo. 10.57 Vammalan rautatieasemalta kohti Helsingin länsiterminaalia. Matka meni todella nopeasti, ja olimme perillä Helsingissä klo 13.30. Rautatieasemalla söimme välipalaa ja menimme odottamaan raitiovaunua. Laiva Tallinnaan lähti klo 15.30. Jätimme matkatavarat säilöön ja menimme kahvilaan. Olimme perillä Tallinnassa klo 17.45. Taksi vei meidät Viru-keskukseen, jossa syötiin hyvää ruokaa ja shoppailtiin. Tallinnasta matka jatkui bussilla kohti Tarttoa. Matkalla ei ollut tylsää, koska bussi tarjosi kaikille paljon elokuvia, pelejä ja musiikkia. Päivämme oli todella pitkä, niinpä osa nukkui bussissa. Saavuttuamme Tarttoon majoituimme kaikki bussiasemaa vastapäätä olevaan hotelliin. Kaikkien ulkomaalaisten opiskelijoiden huoneet olivat samalla käytävällä ja opettajat olivat hotellin puolella. Majoituimme kaikki neljä samaan huoneeseen ja pitkän päivän jälkeen menimme melkein heti nukkumaan.

Seuraava päivä alkoi aamupalalla. Hotellin ravintolassa tapasimme kaikki ulkomaalaiset, mutta kaikki olivat vielä omissa porukoissaan. Aamupalan jälkeen lähdimme bussilla Lähte-nimiseen lukioon, jossa opiskelijat ja opettajat järjestivät meille tervetuliaisohjelman. Piirileikeissä tutustuimme toisiinsa ja opiskelimme hieman viroa. Kiertelimme koulua ja koulukierroksen jälkeen siirryimme ruokatilaan. Virolaisten ruokasali poikkeaa hyvin paljon suomalaisesta ruokasalista. Noutopöytää ei ollut, vaan kaikki ruuat olivat valmiiksi laitettuna pöytiin. Ruoka maistui kaikille, ja siirryimme bussiin. Tartossa meitä odotti kaupunkikierros. Vierailimme Tarton yliopistoissa, jossa tutustuimme mediaan ja ohjelmamme päättyi siihen. Illan päätteeksi menimme ulkomaalaisten kanssa syömään ja tutustuimme heihin paremmin.

Tiistaina lähdettiin klo 10 Ice Age -keskukseen, jossa saimme kuulla vähän jääkausista ja Viron historiasta. Menimme bussilla Elistveren eläintarhaan, jossa oli paljon meille tuttuja eläimiä, kuten karhu, ilves ja hirvi. Eläintarhan jälkeen meillä oli ruokatauko Alatskiven linnassa ja kaupunkikierros. Illalla lähdimme Lähte-lukioon, jossa tutustuimme kameroihin ja jokaista opiskelijaa haastateltiin Erasmus-projektia varten. Haastatteluiden jälkeen meille tarjottiin teetä ja pientä naposteltavaa.

Keskiviikkona meitä odotti vierailu Viron kansallismuseossa ja vaeltaminen. Viron kansallismuseossa saimme kuulla paljon Viron historiasta ja siitä, miten ihmiset elivät ennen vanhaan. Ruokatauon jälkeen bussi vei meidät hostelliin, jossa vaihdoimme lämpimät vaatteet päälle vaeltamista varten. Sää ei ollut kovin lämmin, ja metsässä oli paljon lunta ja liukasta, mutta kävelymatka ei ollut pitkä ja se sujui näppärästi. Leirintäalueella söimme makkaraa ja virolaista keittoa. Paistoimme myös vaahtokarkkeja.

Torstai oli viimeinen päivä Tartossa. Aamulla lähdimme Suomen Heurekan tapaiseen Ahhaa-tiedekeskukseen. Se oli yksi Viron matkan parhaimmista kokemuksista, koska saimme kokeilla paljon uusia juttuja ja pidimme hauskaa siellä. Hostellista lähdimme lukioon, jossa muokattiin haastatteluvideoitamme loppuun ja illemmalla saimme nähdä kaikkien ryhmien videot. Salissa meillä oli myös muuta ohjelmaa, joka sisälsi virolaisia perinteisiä tansseja, musiikkia ja Kahoot-tietovisan. Kaikki pääsivät tanssimaan ja se oli todella hieno kokemus, koska kaikki olivat yhdessä ja kaikki oppivat uusia tansseja. Kahootissa tarkistettiin meidän tietojamme Virosta, ja meidän ryhmä tuli kakkoseksi skottien jälkeen. Ilta oli todella hauska, mutta samaan aikaan surullinen, koska jouduimme hyvästelemään virolaiset. Päästyämme hostellille pakkasimme tavaroitamme ja kävimme illan päätteeksi ulkomaalaisten kanssa syömässä.

Perjantaina meillä oli aikainen herätys, sillä bussi lähti jo klo 7.30 kohti Tallinnaa. Tallinnassa poikkesimme televisiotornissa, joka on 314 metrin korkea. Ylhäällä oli todella hieno näköala ja otettiinkin paljon kuvia siellä. Päivällä menimme Tallinnan TV-studioon, jossa kuvataan virolaisia ohjelmia. Studiolta lähdimme kohti meidän hostellia, johon jätettiin matkatavaroitamme. Illalla meillä oli kaupunkikierros Tallinnan keskustassa. Se kesti kaksi tuntia ja kaikilla oli todella kylmä. Kaupunkikierroksen jälkeen menimme Virukeskukseen shoppailemaan ja pääsimme vihdoin sisälle. Päivän päätteeksi menimme syömään italialaiseen paikkaan nimeltä Vapiano. Illalla hyvästelimme skotteja ja italialaisia, sillä heidän lähtönsä oli yöllä.

Sunnuntaina hyvästeltiin saksalaisia, ja menimme taksilla Tallinnan länsitermiinaaliin. Laivamme lähti Tallinnasta Helsinkiin klo 12.00. Laivalla meitä odotti buffettilounas. Söimme paljon ruokaa ja shoppailimme. Laivamme saapui Helsinkiin klo 14.30. Helsingistä Vammalaan kuljimme junalla, joka lähti Helsingistä klo 16.27. Kaikki olivat todella väsyneitä, niinpä nukuimme hetken rautatieasemalla ja junassa. Junamatkan aikana puhuimme paljon Virosta ja vaihdeltiin kokemuksia. Kaikille jäi hyvä mieli matkasta- tutustuimme uusiin ihmisiin, näimme ja kokeilimme uusia asioita. Kaikille jäi varmasti paljon muistoja matkasta.