KV2/TO3 Pietari matka 5.10-8.10.2017

Kurssille osallistui 13 opiskelijaa ja opettajina toimivat Minna Koskinen ja Merja Lumijärvi. Kurssin tavoitteena on tutustua venäläiseen kulttuuriin sekä Suomen ja Venäjän yhteiseen historiaan ja kauppasuhteisiin. Tavoitteena oli myös harjoittaa venäjän kieltä käytännön tilanteissa. Kurssiin kuului omakustanteinen matka Pietariin, johon haimme avustusta erilaisilta yhdistyksiltä ja yrityksiltä. Tunneilla saimme tietoa venäläisestä kirjallisuudesta sekä opimme tukihakemusten tekoa. Osalle kurssin opiskelijoista opetettiin myös venäjän kielen alkeita.

Torstai 5.10.
Tapasimme Vammalan juna-asemalla klo 7.45 ja Karkussa loput opiskelijat liittyivät seuraamme. Matkustimme Tampereen kautta Tikkurilaan, jossa vaihdoimme Allegro-junaan, joka vei meidät Pietariin. Junassa passit ja viisumit tarkasti ensin Suomen ja sitten Venäjän rajavartiosto. Saavuimme Pietariin puoli kolmen maissa. Menimme juna-asemalta metrolla Nevsky Prospektille, jossa hotellimme “Nevsky Central” sijaitsi. Metromatka oli joillekin opiskelijoille uusi kokemus. Ihmispaljous ja kiireinen liikkuminen yllätti. Vapaa-ajalla kiertelimme hotellin ympäristöä ja löysimme kätevän ruokakaupan “24h market”, josta tulikin vakiokauppamme koko reissun ajaksi. Ostimme pullovettä, sillä Pietarissa vesi ei ole niin puhdasta kuin Suomessa, jonka veteen olemme tottuneet. Kävimme myös pankissa vaihtamassa euroja rupliksi. Illan ohjelmassa oli baletti, ja ennen sitä opiskelijat saivat käydä syömässä itsekseen. Ruokailun jälkeen koko ryhmä lähti balettiin. Baletti Don Quijote esitettiin Mikhailovskyn teatterissa. Baletti oli kokemuksena unohtumaton ja esiintyjät olivat todella taidokkaita. Baletin jälkeen kävelimme takaisin hotellille. Pietari oli todella kaunis erityisesti illan hämärryttyä. Matkalla pysähdyimme sillalle ihailemaan verikirkkoa katusoittajan soittaessa taustalla.

Verikirkko

Perjantai 6.10.
Söimme aamupalaa hotellilla, johon kuului kansainvälistä ruokaa mutta myös paikallista tattaria. Aamupalan jälkeen lähdimme kävelemään Pietarin keskustaan. Saimme kuulla tietoiskuja ryhmäläisiltä, sillä kaikki opiskelijat olivat tehneet kurssitöitä Pietarin nähtävyyksistä ja historiasta. Ihastelimme Kazanin katedraalia, jonka ulkopuolella kuljeksi vanhanaikaisiin asuihin pukeutuneita ihmisiä ja mies kesykyyhkyjen kanssa. Tutustuimme myös upean värikkääseen verikirkkoon mahtavine kupoleineen. Kuulimme tietoiskun Mannerheimista, jonka Venäjän tuntemuksella on ollut voimakas vaikutus Suomen sodankäyntiin Venäjää vastaan. Käväisimme myös Pyhän Pietarin ja Paavalin luterilaisessa kirkossa ja saimme kuulla urkumusiikkia. Tämän jälkeen kiertelimme ja kahvittelimme DTL-tavaratalossa, joka on vanhin tavaratalo Pietarissa. Vierailimme Pietarin Suomi-instituutissa, jossa johtaja Mika Pylsy esitteli meille instituutin toimintaa. Tämän jälkeen meillä oli vapaa-aikaa kaupungilla ja kävimme syömässä. Illalla ohjelmassa oli pitkään odotettu jääkiekko-ottelu: SKA vastaan Sibir. Matkasimme sinne jo tottuneesti metrolla. Ottelu oli mieleenpainuva. Kannustusjoukot hurrasivat äänekkäästi. Ottelun jälkeen matkustimme täpötäydellä metrolla takaisin hotellille ja menimme väsyneinä nukkumaan.

Jääkiekko-ottelussa

Lauantai 7.10.
Ohjelmassa aamupalan jälkeen oli Eremitaasiin tutustuminen. Eremitaasin eli Talvipalatsin yhteyteen rakennettu Hovimuseo on täynnä upeaa taidetta ja arkkitehtuuria. Vierailu Eremitaasissa oli mahtava kokemus. Eremitaasin kierroksen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa kaupungilla. Kiertelimme matkamuistomyymälöitä ja jotain tarttui mukaankin. Tutustuimme myös Gostinyj Dvor -tavarataloon. Lisäksi opiskelijat kävivät itsekseen syömässä, ja itse valitsimme belgialaisen ravintolan. Illemmalla ohjelmassa oli yhteinen jokiristeily. Oli hieno kokemus nähdä Pietaria joelta käsin. Näimme risteilyn aikana esimerkiksi risteilijä Auroran, yliopistorakennuksia, Eremitaasin, Pietari-Paavalin linnoituksen, Anitskonin sillan ja Rostra-pylväät.

Talvipalatsi

Jokiristeilyllä

Sunnuntai 8.10.
Söimme aamupalan hotellilla ja pakkasimme matkatavarat valmiiksi laukkuihin. Tämän jälkeen lähdimme ryhmän kanssa kävelemään kaupungille ja tutustuimme Vaskiratsastaja-patsaaseen sekä Iisakinkirkkoon. Iisakinkirkko oli erityisesti sisältä aivan upea väriloistossaan. Osa opiskelijoista kävi ihailemassa Pietaria Iisakinkirkon tornista. Iisakinkirkon tutustumisen jälkeen meillä oli vapaa-aikaa kaupungilla, joten teimme vielä tuliaisostoksia. Kello kahden maissa tapasimme hotellilla ja lähdimme ryhmän kanssa metrolla kohti Suomen rautatieasemaa. Allegro-juna lähti rautatieasemalta kello 15.30 kohti Suomea. Meitä väsytti aika paljon täysien matkapäivien jäljiltä, ja junassa hengähtäminen tuli tarpeeseen. Jälleen Venäjän rajaviranomaiset tarkastivat viisumit ja löivät leimat passeihin. Suomen rajan viranomaiset tekivät myös satunnaisia matkatavaratarkastuksia. Tikkurilassa vaihdoimme junaa, joka vei meidät Tampereelle. Siellä odotimme puolitoista tuntia. Kotiin pääsimme yhdentoista maissa väsyneinä mutta onnellisina. Meille jäi paljon muistoja matkalta, jotka tulemme varmasti muistamaan koko elämämme. Matka innosti venäjän kielen opiskelussa ja avasi silmiämme sille, että koko maailma on meille auki. Pääsimme matkan aikana juttelemaan vähän myös paikallisten kanssa, tosin keskustelua rajoitti se, että englantia ei osattu Venäjällä kovin hyvin.